IPA III

IPA III je treća generacija instrumenta pretpristupne pomoći Europske unije zemljama Zapadnog Balkana i Turskoj. S proračunom od 14,2 milijarde eura u sedmogodišnjem razdoblju 2021. -2027. Europska unija putem ovog instrumenta nastavlja financijski podržavati pravne ekonomske i društvene reforme u zemljama kandidatkinjama i potencijalnim kandidatkinjama, osposobljavajući ih tako da ispune kriterije za članstvo u Uniji. 

IPA III PROZORI I TEMATSKI PRIORITETI 

Pomoć u okviru instrumenta IPA III struktuirana je u pet prozora, koji prate ciljeve i novu metodologiju politike proširenja EU-a te su međusobno komplementarni. U svakom od prozora je definirano nekoliko tematskih prioriteta koji odražavaju različite dijelove acquisa i politika EU-a i  jedinstveni su za sve zemlje korisnice IPA III instrumenta.  

Prozor 1:  Vladavina prava, osnovna prava i demokracija

Tematski prioriteti

- Pravosuđe

- Borba protiv korupcije  

- Borba protiv organiziranog kriminala  

- Migracije i upravljanje granicama

- Temeljna prava  

- Demokracija  

- Civilno društvo

Prozor 2: Dobro upravljanje, usklađivanje s acquisom, dobrosusjedski odnosi i strateško  komuniciranje

Tematski prioriteti

- Dobro upravljanje

- Administrativni kapaciteti i usklađivanje s acquisom

- Dobri susjedski odnosi i pomirenje

- Strateško komuniciranje i aktivnosti monitoringa, evaluacije i komunikacije

Prozor 3:  Zelena agenda i održiva povezanost

Tematski prioriteti

- Okoliš i klimatske promjene

- Promet, digitalna ekonomija i digitalno društvo, energija

Prozor 4: Konkurentnost i rast

Tematski prioriteti

- Obrazovanje, zapošljavanje,  socijalna zaštita i politika uključivanja i zdravlje 

- Razvoj privatnog sektora, trgovine, istraživanja i razvoja

- Poljoprivreda i ruralni razvoj  

- Ribarstvo

Prozor 5: Teritorijalna i prekogranična suradnja

Tematski prioriteti

- promoviranje zapošljavanja, mobilnosti radne snage i socijalne i kulturne inkluzije s obje strane granice

- zaštita okoliša i promoviranje ublažavanja i prilagođavanja klimatskim promjenama, sprečavanje i upravljanje rizikom 

- promoviranje održivog prometa i unapređenje javne infrastrukture 

- promoviranje digitalne ekonomije i društva, među ostalim, kroz digitalno povezivanje, razvoj usluga e-uprave, digitalnog povjerenja i sigurnosti, kao i digitalnih vještina i poduzetništva  

- potpora turizmu te kulturnom i prirodnom naslijeđu 

- ulaganje u mlade, obrazovanje i vještine, između ostalog, kroz razvoj i provedbu programa zajedničkog obrazovanja, stručnog usavršavanja, obuke i infrastrukture koja podržava zajedničke aktivnosti mladih

- promoviranje lokalne i regionalne uprave i unapređenje administrativnih kapaciteta i kapaciteta za planiranje lokalnih i regionalnih vlasti

- jačanje konkurentnosti, poslovnog okruženja i razvoja malih i srednjih poduzeća, trgovine i ulaganja kroz, među ostalim, promoviranje i potporu poduzetništvu, posebno malim i srednjim poduzećima, i razvoju lokalnih prekograničnih tržišta i internacionalizacije

- jačanje istraživanja, tehnološkog razvoja, inovacija i digitalnih tehnologija 

FINANCIJSKE ALOKACIJE

IPA III napušta princip indikativnih financijskih alokacija po zemljama i zamjenjuje ga principom indikativnih financijskih alokacija po prozorima, zajedničkim za sve zemlje korisnice IPA-e. Koliko će od ovih indikativnih iznosa biti usmjereno na pojedinačne zemlje korisnice IPA III ovisi od napretka koji budu postigle u provedbi reformi, posebno onih fundamentalnih u oblastima vladavine prava, reforme javne uprave i održivog ekonomskog razvoja i konkurentnosti. 

Pregled financijskih alokacija po IPA III prozorima (2021. - 2027.) 

OKVIRNI SPORAZUM O FINANCIJSKOM PARTNERSTVU 

Okvirni sporazum o financijskom partnerstvu (Financial Framework Partnership Agreement) uređuje pravila te povezane obveze zemlje korisnice IPA III u svezi planiranja, programiranja, provedbe, monitoringa, evaluacije i izvještavanja o pomoći Unije u okviru instrumenta IPA III. Europska komisija zaključuje ovaj sporazum sa svakom zemljom korisnicom IPA III posebno, te je njegovo stupanje na snagu preduvjet dodjele i korištenja pomoći u okviru Instrumenta IPA III. Okvirni sporazum o financijskom partnerstvu je tipski model sporazuma i kao takav je isti za sve zemlje korisnice IPA-e, a njegovim zaključivanjem zemlja korisnica IPA III se obvezuje da ga dosljedno provodi, što uključuje i prilagođavanje propisa.

Okvirni sporazum o financijskom partnerstvu između Europske komisije i Bosne i Hercegovine o posebnim aranžmanima za provedbu pomoći u okviru Instrumenta pretpristupne pomoći IPA III zaključen je i stupio je na snagu 22. 9. 2022. (Službeni glasnik Bosne i Hercegovine- Međunarodni ugovori, br. 7/22). 

FINANCIJSKI SPORAZUMI

Kako bi se pomoć koju Europska komisija odobri za zemlju korisnicu u okviru instrumenta IPA III mogla koristiti, zemlja korisnica s Europskom komisijom zaključuje financijske sporazume za godišnje IPA III programe pomoći. Financijski sporazum uređuje principe i uvjete za dodjeljivanje pomoći u okviru instrumenta IPA III, uključujući metode provedbe pomoći, rokove provedbe, kao i akcije - projekte koji će biti podržani. 

PLANIRANJE I PROGRAMIRANJE IPA III

Planiranje i programiranje IPA III temelji se na IPA III Programskom okviru, Strateškom odgovoru zemlje korisnice, pripremi idejnih i punih projektnih prijedloga (akcijskih fišea i akcijskih dokumenata).

IPA III PROGRAMSKI OKVIR 

IPA III Programski okvir je ključni strateški dokument na kojem se temelji planiranje i programiranje pomoći u okviru Instrumenta IPA III za sve zemlje korisnice IPA III, a priprema ga i usvaja Europska komisija za cjelokupno razdoblje trajanja IPA III instrumenta. IPA III Programski okvir na strateškoj razini definira opće i specifične ciljeve pomoći za sve IPA III prozore i njima pripadajuće tematske prioritete; vrste akcija čije je financiranje prihvatljivo kroz IPA III instrument  te jedinstvene indikatore na razini prozora i tematskih prioriteta.

IPA III programski okvir zamijenio je indikativne strateške dokumente koji su u okviru IPA II pripremani za svaku zemlju korisnicu posebno, čime se snažno naglašava svrha pomoći u okviru ovog instrumenta, kao i to da su kriteriji za članstvo u Uniji i zahtjevi acquisa isti za sve zemlje kandidatkinje i potencijalne kandidatkinje za članstvo u Uniji. 

+ IPA III STRATEŠKI ODGOVOR 

IPA III Strateški odgovor je dokument koji priprema zemlja korisnica IPA kao odgovor na to kako planira koristiti pomoć u okviru instrumenta IPA III u sedmogodišnjem proračunskom razdoblju.  

Obrazac Strateškog odgovora sadrži dvije tematske cjeline i svaka prati strukturu IPA III prozora:  u prvoj cjelini zemlja korisnica IPA III opisuje kontekst za dati IPA III prozor, a posebno analizu usklađenosti strateškog okvira zemlje korisnice s ciljevima politike proširenja EU-a, ciljevima regionalnih i globalnih strategija te principima sektorskog pristupa. U drugoj cjelini zemlja korisnica daje pregled akcija/projektnih prijedloga koje planira financirati putem instrumenta IPA III u narednom četverogodišnjem razdoblju. 

Strateški odgovor je radni planski dokument za četverogodišnje razdoblje koji se redovito ažurira, ali se ne usvaja, te služi kao podloga za programiranje i dodjelu IPA III pomoći. Idejni projekti (akcijski fišei) dostavljaju se kao prilog Strateškog odgovora. 

AKCIJSKI FIŠ I AKCIJSKI DOKUMENT 

Akcijski fiš/idejni projekat je obrazac kojim se prijedlog akcije dostavlja na ocjenu strateške relevantnosti Europske komisije. Ovim dokumentom se daju temeljne informacije o akciji te informacije relevantne za ocjenu strateške relevantnosti idejnog projekta, tj. usklađenost idejnih projekata s ciljevima cjelodržavnih strategija zemlje korisnice, strateškim dokumentima EU-a, instrumentima proširenja te regionalnim i globalnim strategijama. 

Akcijski dokument/prijedlog projekta je obrazac za razradu punog prijedloga projekta koji se priprema nakon pozitivne ocjene strateške relevantnosti idejnih projekata (akcijskih fišea) koju daje Europska komisija. Akcijski dokument treba da pruži relevantne informacije za ocjenu tehničke zrelosti punih projektnih prijedloga, kao i dodatne informacije potrebne za ocjenu strateške relevantnost. Konačnu odluku o prihvatanju projektnih prijedloga koje zemlja korisnica planira i programira u okviru instrumenta IPA III donosi Europska komisija. 

KRITERIJI STRATEŠKE RELEVANTNOSTI I TEHNIČKE ZRELOSTI

Kako bi bili prihvatljivi za financiranje u okviru instrumenta IPA III, svi projektni prijedlozi koje zemlja korisnica IPA III predlaže u toku procesa planiranja i programiranja ovog instrumenta trebaju ispunjavati kriterij strateške relevantnosti i tehničke zrelosti.  

+ Strateška relevantnost projektne ideje i projektnog prijedloga cijeni se prema tome da li predložene intervencije doprinose realizaciji ciljeva IPA III Programskog okvira, cjelodržavnih sektorskih strategija, prioriteta koji proizlaze iz instrumenata proširenja EU-a, ciljeva UN-a održivog razvoja, ciljeva regionalnih i globalnih strategija te razvoju sektorskog pristupa. 

Tehnička zrelost 

Tehnička zrelost projektnih prijedloga podrazumijeva da je moguće odmah po potpisivanju financijskog sporazuma pokrenuti proceduru javnih nabava u cilju provedbe odgovarajućeg modaliteta implementacije projektnih aktivnosti. 

Osobito se cijeni institucionalna zrelost u smislu postojanja dovoljnog broja angažiranih službenika s odgovarajućim znanjima i kompetencijama te adekvatnog zakonskog i institucionalnog okvira za implementaciju politika u sektoru. Uz ovo, cijeni se i postajanje drugih dokumenata, kao što su tehničke specifikacije za pojedinačne nabave predviđene projektom, opis projektnog zadatka ili opis akcije, twinning specifikacije, proračunske specifikacije za infrastrukturne projekte, dokazi o riješenim imovinsko-pravnim pitanjima i sl. Ovi dokumenti se dostavljaju Europskoj komisiji, zajedno s projektnim prijedlozima.  

DRŽAVNA IPA 

Pretpristupna pomoć usmjerava se kroz godišnje državne programe pomoći koji se u terminologiji IPA III nazivaju akcijski planovi za financiranje u korist zemlje korisnice.  Državni program pomoći usvaja Europska komisija u formi odluke, čiji su sastavni dio odobreni akcijski dokumenti (projektni prijedlozi). 

Za pregled odobrenih akcijskih dokumenata (projektnih prijedloga) za IPA 2021. i IPA 2022. godinu kliknuti ovdje: https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/enlargement-policy/overview-instrument-pre-accession-assistance/bosnia-and-herzegovina-financial-assistance-under-ipa_en

VIŠEDRŽAVNA IPA 

Pored toga što pojedinačno podržava države kandidatkinje i potencijalne kandidatkinje za članstvo u EU, Europska unija pruža financijsku i tehničku potporu s ciljem realizacije zajedničkih (regionalnih) prioriteta država korisnica IPA III instrumenta.

Ova potpora se osigurava iz instrumenta Višedržavna IPA (Multi-country IPA), čiji je cilj da se unaprijedi regionalna suradnja i riješe pitanja od općeg interesa za sve korisnice IPA-e. Višedržavni IPA program provodi se na način da se projekti provode zajednički u svim državama korisnicama IPA programa, a ne u svakoj državi zasebno. Države korisnice Višedržavnog IPA programa su: Albanija, Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Kosovo*, Sjeverna Makedonija, Srbija i Turska. Priprema i provedba Višedržavnog programa provodi se prema izravnom modelu upravljanja, tj. pripremu, provedbu i praćenje provedbe projekata višedržavne IPA-e vrši Europska komisija.

PRAVNI OKVIR ZA IPA III 

Pravni okvir Europske unije za uspostavljanje i provedbu Instrumenta pretpristupne pomoći IPA III čine: 

- Uredba (EU) 2021/1529 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. rujna 2021. o uspostavi Instrumenta pretpristupne pomoći (IPA III)

- Provedbena uredba Komisije (EU) 2021/2236 оd 15. prosinca 2021. o posebnim pravilima primjene Uredbe (EU) 2021/1529 Europskog parlamenta i Vijeća o uspostavi  Instrumenta pretpristupne pomoći (IPA III)

-  IPA III programski okvir - Provedbena Odluke Komisije od 10. prosinca 2021. godine, kojom se usvaja Okvir za programiranje Instrumenta pretpristupne pomoći (IPA III) za razdoblje 2021. - 2027.