ИПА III
ИПА III је трећа генерација инструмента претприступне помоћи Европске уније земљама Западног Балкана и Турској. Са буџетом од 14,2 милијарде евра у седмогодишњем периоду 2021-2027 Европска унија путем овог инструмента наставља да финансијски подржава правне економске и друштвене реформе у земљама кандидатима и потенцијалним кандидатима, оспособљавајући их тако да испуне критеријуме за чланство у Унији.
ИПА III ПРОЗОРИ И ТЕМАТСКИ ПРИОРИТЕТИ
Помоћ у оквиру инструмента ИПА III структуисана је у пет прозора, који прате циљеве и нову методологију политике проширења ЕУ-а те су међусобно комплементарни. У сваком од прозора је дефинисано неколико тематских приоритета који одражавају различите дијелове acquisa и политика ЕУ и јединствени су за све земље кориснике ИПА III инструмента.
Прозор 1: Владавина права, основна права и демократија
Тематски приоритети
- Правосуђе
- Борба против корупције
- Борба против организованог криминала
- Миграције и управљање границама
- Основна права
- Демократија
- Цивилно друштво
Прозор 2: Добро управљање, усклађивање с ацqуисом, добросусједски односи и стратешко комуницирање
Тематски приоритети
- Добро управљање
- Административни капацитети и усклађивање с acquisom
- Добрoсусједски односи и помирење
- Стратешко комуницирање и активности мониторинга, евалуације и комуникације
Прозор 3: Зелена агенда и одржива повезаност
Тематски приоритети
- Животна средина и климатске промјене
- Транспорт, дигитална економија и дигитално друштво, енергија
Прозор 4: Конкурентност и раст
Тематски приоритети
- Образовање, запошљавање, социјална заштита и политика укључивања и здравље
- Развој приватног сектора, трговине, истраживања и развоја
- Пољопривреда и рурални развој
- Рибарство
Прозор 5: Територијална и прекогранична сарадња
Тематски приоритети
- промовисање запошљавања, мобилности радне снаге и социјалне и културне инклузије с обје стране границе
- заштита животне средине и промовисање ублажавања и прилагођавања климатским промјенама, спречавање и управљање ризиком
- промовисање одрживог саобраћаја и унапређење јавне инфраструктуре
- промовисање дигиталне економије и друштва, између осталог, кроз дигитално повезивање, развој услуга е-управе, дигиталног повјерења и сигурности, као и дигиталних вјештина и предузетништва
- подршка туризму те културном и природном наслијеђу
- улагање у младе, образовање и вјештине, између осталог, кроз развој и спровођење програма заједничког образовања, стручног усавршавања, обуке и инфраструктуре која подржава заједничке активности младих
- промовисање локалне и регионалне управе и унапређење административних капацитета и капацитета за планирање локалних и регионалних власти
- јачање конкурентности, пословног окружења и развоја малих и средњих предузећа, трговине и улагања кроз, између осталог, промовисање и подршку предузетништву, посебно малим и средњим предузећима, и развоју локалних прекограничних тржишта и интернационализације
- јачање истраживања, технолошког развоја, иновација и дигиталних технологија
ФИНАНСИЈСКЕ АЛОКАЦИЈЕ
ИПА III напушта принцип индикативних финансијских алокација по земљама и замјењује га принципом индикативних финансијских алокација по прозорима, заједничким за све земље кориснике ИПА-е. Колико ће од ових индикативних износа бити усмјерено на појединачне земље кориснике ИПА III зависи од напретка који буду постигле у спровођењу реформи, посебно оних фундаменталних у областима владавине права, реформе јавне управе и одрживог економског развоја и конкурентности.
Преглед финансијских алокација по ИПА III прозорима (2021-2027)
ОКВИРНИ СПОРАЗУМ О ФИНАНСИЈСКОМ ПАРТНЕРСТВУ
Оквирни споразум о финансијском партнерству (Финанциал Фрамеwорк Партнерсхип Агреемент) уређује правила те повезане обавезе земље корисника ИПА III у вези са планирањем, програмирањем, спровођењем, мониторингом, евалуацијом и извјештавањем о помоћи Уније у оквиру инструмента ИПА III. Европска комисија закључује овај споразум са сваком земљом корисником ИПА III посебно, те је његово ступање на снагу предуслов додјеле и коришћења помоћи у оквиру Инструмента ИПА III. Оквирни споразум о финансијском партнерству је типски модел споразума и као такав је исти за све земље кориснике ИПА-е, а његовим закључивањем земља корисник ИПА III се обавезује да га досљедно спроводи, што укључује и прилагођавање прописа.
Оквирни споразум о финансијском партнерству између Европске комисије и Босне и Херцеговине о посебним аранжманима за спровођење помоћи у оквиру Инструмента претприступне помоћи ИПА III закључен је и ступио је на снагу 22. 9. 2022. (Службени гласник Босне и Херцеговине - Међународни уговори, бр. 7/22).
ФИНАНСИЈСКИ СПОРАЗУМИ
Како би се помоћ коју Европска комисија одобри за земљу корисника у оквиру инструмента ИПА III могла користити, земља корисник с Европском комисијом закључује финансијске споразуме за годишње ИПА III програме помоћи. Финансијски споразум уређује принципе и услове за додјељивање помоћи у оквиру инструмента ИПА III, укључујући методе спровођења помоћи, рокове спровођења, као и акције - пројекте који ће бити подржани.
ПЛАНИРАЊЕ И ПРОГРАМИРАЊЕ
Планирање и програмирање ИПА III заснива се на ИПА III Програмском оквиру, Стратешком одговору земље корисника, припреми идејних и пуних пројектних приједлога (акционих фишеа и акционих докумената).
ИПА III ПРОГРАМСКИ ОКВИР
ИПА III Програмски оквир је кључни стратешки документ на којем се заснива планирање и програмирање помоћи у оквиру Инструмента ИПА III за све земље кориснике ИПА III, а припрема га и усваја Европска комисија за цијели период трајања ИПА III инструмента. ИПА III Програмски оквир на стратешком нивоу дефинише опште и специфичне циљеве помоћи за све ИПА III прозоре и њима припадајуће тематске приоритете; врсте акција чије је финансирање прихватљиво кроз ИПА III инструмент те јединствене индикаторе на нивоу прозора и тематских приоритета.
ИПА III програмски оквир замијенио је индикативне стратешке документе који су у оквиру ИПА II припремани за сваку земљу корисника посебно, чиме се снажно наглашава сврха помоћи у оквиру овог инструмента, као и то да су критеријуми за чланство у Унији и захтјеви acquisa исти за све земље кандидате и потенцијалне кандидате за чланство у Унији.
ИПА III СТРАТЕШКИ ОДГОВОР
ИПА III Стратешки одговор је документ који припрема земља корисник ИПА-е као одговор на то како планира да користи помоћ у оквиру инструмента ИПА III у седмогодишњем буџетском периоду.
Образац Стратешког одговора садржи двије тематске цјелине и свака прати структуру ИПА III прозора: у првој цјелини земља корисник ИПА III описује контекст за дати ИПА III прозор, а посебно анализу усклађености стратешког оквира земље корисника са циљевима политике проширења ЕУ, циљевима регионалних и глобалних стратегија те принципима секторског приступа. У другој цјелини земља корисник даје преглед акција/пројектних приједлога које планира финансирати путем инструмента ИПА III у наредном четверогодишњем периоду.
Стратешки одговор је радни плански документ за четверогодишњи период, који се редовно ажурира, али се не усваја, те служи као подлога за програмирање и додјелу ИПА III помоћи. Идејни пројекти (акциони фишеи) достављају се као прилог Стратешког одговора.
АКЦИОНИ ФИШ И АКЦИОНИ ДОКУМЕНТ
Акциони фиш/идејни пројекат је образац којим се приједлог акције доставља на оцјену стратешке релевантности Европске комисије. Овим документом се дају основне информације о акцији те информације релевантне за оцјену стратешке релевантности идејног пројекта, тј. усклађеност идејних пројеката сq циљевима цјелодржавних стратегија земље корисникq, стратешким документима ЕУ-а, инструментима проширења те регионалним и глобалним стратегијама.
Акциони документ/приједлог пројекта је образац за разраду пуног приједлога пројекта који се припрема након позитивне оцјене стратешке релевантности идејних пројеката (акционих фишеа) коју даје Европска комисија. Акциони документ треба да пружи релевантне информације за оцјену техничке зрелости пуних пројектних приједлога, као и додатне информације потребне за оцјену стратешке релевантност. Коначну одлуку о прихватању пројектних приједлога које земља корисник планира и програмира у оквиру инструмента ИПА III доноси Европска комисија.
КРИТЕРИЈУМИ СТРАТЕШКЕ РЕЛЕВАНТНОСТИ И ТЕХНИЧКЕ ЗРЕЛОСТИ
Како би били прихватљиви за финансирање у оквиру инструмента ИПА III, сви пројектни приједлози које земља корисник ИПА III предлаже у току процеса планирања и програмирања овог инструмента требају испуњавати критеријум стратешке релевантности и техничке зрелости.
Стратешка релевантност пројектне идеје и пројектног приједлога цијени се према томе да ли предложене интервенције доприносе реализацији циљева ИПА III Програмског оквира, цјелодржавних секторских стратегија, приоритета који произлазе из инструмената проширења ЕУ-а, циљева УН-а одрживог развоја, циљева регионалних и глобалних стратегија те развоју секторског приступа.
Техничка зрелост
Техничка зрелост пројектних приједлога подразумијева да је могуће одмах по потписивању финансијског споразума покренути процедуру јавних набавки у циљу спровођења одговарајућег модалитета имплементације пројектних активности.
Посебно се цијени институционална зрелост у смислу постојања довољног броја ангажованих службеника с одговарајућим знањима и компетенцијама те адекватног законског и институционалног оквира за имплементацију политика у сектору. Уз ово, цијени се и постајање других докумената, као што су техничке спецификације за појединачне набавке предвиђене пројектом, опис пројектног задатка или опис акције, twinning спецификације, буџетске спецификације за инфраструктурне пројекте, докази о ријешеним имовинско-правним питањима и сл. Ови документи се достављају Европској комисији, заједно с пројектним приједлозима.
ДРЖАВНА ИПА
Претприступна помоћ усмјерава се кроз годишње државне програме помоћи који се у терминологији ИПА III називају акциони планови за финансирање у корист земље корисника. Државни програм помоћи усваја Европска комисија у форми одлуке, чији су саставни дио одобрени акциони документи (пројектни приједлози).
За преглед одобрених акционих докумената (пројектних приједлога) за ИПА 2021 и ИПА 2022 годину кликнути овдје: https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/enlargement-policy/overview-instrument-pre-accession-assistance/bosnia-and-herzegovina-financial-assistance-under-ipa_en
ВИШЕДРЖАВНА ИПА
Поред тога што појединачно подржава државе кандидате и потенцијалне кандидате за чланство у ЕУ, Европска унија пружа финансијску и техничку подршку са циљем реализације заједничких (регионалних) приоритета држава корисница ИПА III инструмента.
Ова подршка се обезбјеђује из инструмента Вишедржавна ИПА (Multi-country IPA), чији је циљ да се унаприједи регионална сарадња и ријеше питања од општег интереса за све кориснике ИПА-е. Вишедржавни ИПА програм спроводи се на начин да се пројекти проводе заједнички у свим државама корисницима ИПА програма, а не у свакој држави засебно. Државе корисници Вишедржавног ИПА програма су: Албанија, Босна и Херцеговина, Црна Гора, Косово*, Сјеверна Македонија, Србија и Турска. Припрема и спровођење Вишедржавног програма спроводи се према директном моделу управљања, тј. припрему, спровођење и праћење спровођења пројеката вишедржавне ИПА-е врши Европска комисија.
ПРАВНИ ОКВИР ЗА ИПА III
Правни оквир Европске уније за успостављање и спровођење Инструмента претприступне помоћи ИПА III чине: